Kilpailukielto - paljon puhuttu aihe hius-ja kauneudenhoitoaloilla

Tämä aihe nousee aika ajoin esiin ammattilaisten kesken.
Kilpailukiellosta liikkuu myös paljon erilaisia käsityksiä ja mielipiteitä. Osa sanoo, että sellaista ei saa missään nimessä olla ja toinen taas toteaa että ehdottomasti se on sallittua ja kolmas sanoo että törkeetä ja kuinka vanhanaikaista, en minä ikinä sellaista sopisi. Joku taas ehdottomasti kokee että sellainen pitää olla sopimuksessa kuin sopimuksessa.

Aiheesta puhuttaessa ensimmäiseksi turhan moni sekoittaa keskenään työnantajan ja työntekijän tai yrittäjien välisen kilpailukiellon sopimuksissa. Sen olemme huomanneet täällä meidän Suomen Hiusyrittäjien ”toimistolla” ja niin kertoo myös Suomen Yrittäjien asiantuntija Niko Nurmela, joka aikaisemmin toimi useamman vuoden palvellen yrittäjiä Suomen Yrittäjien lakineuvonnassa.

Monesti on myös huomattavissa että ei oikeastaan olla edes yhtään varmoja siitä, että saako sopimuksissa olla kilpailukieltoa vai ei.

Hius-ja kauneudenhoitoala itsessään on hyvin yrittäjävetoinen ja sen vuoksi on todella tavanomaista että moni toimii sopimus- tai vuokratuolilla toisen yrittäjän toimitiloissa.
Jokainen meistä haluaa itselle parhaimman mahdollisen työympäristön missä työskennellä. Yksinyrittäjiä lukuunottamatta odotukset siitä parhaasta työympäristöstä lisääntyy kun samassa liiketilassa työskentelee useampi yrittäjä. Saa ihania työkavereita, asiakasvirta kasvaa, yhdessä voi sopia kaikki asiat niin siivouksesta muihin vastuiden jakamisiin ja kaikki toimii mahtavasti.

Mutta, miten sitten toimitaan kun kaikki meneekin pieleen?

Tulee mielipahaa, konflikteja ja niin pahoja erimielisyyksiä ettei koe enää työympäristöään ollenkaan toimivaksi. Keskusteluyhteys takkuaa ja kaikki on hankalaa. Saatetaan olla täysin eri mieltä yhteisistä pelisäännöistä. Tässä yksi hyvin yleinen esimerkki.
Tälläisissä tilanteissa se sopimus mikä on kirjoitettu, nousee sisältöineen aivan toiseen arvoon. Mitä tarkempi sopimus, sen paremmin voi suojautua sopimuksen molemmat osapuolet ikäviltä tilanteilta tulevaisuudessa. Hyvin laadittu vuokratuoli- tai sopimusyrittäjyyden sopimus on molempien osapuolien paras turva. Siihen kannattaa panostaa. Sen sisältö kannattaa myös käydä yhdessä tarkkaan läpi. Kilpailukielto yrittäjien välisisissä sopimuksissa on myös sellainen kohta, jota on syytä aina miettiä tilannekohtaisesti ja huolellisesti.

-”Saako sellaisen solmia?”
-”Jos saa, mitä siinä pitää ottaa huomioon?”
-Miksi kilpailukielto yrittäjien välillä olisi hyvä asia?”
-”Olen siinä käsityksessä että sellainen on laitonta nykypäivänä, pitääkö tämä paikkansa?”
-”Voinko laittaa tarjoamiini sopimuksiin vuokratuoli- tai sopimusyrittäjlle kilpailukielto kohdan?”

Kaikkiin näihin kysymyksiin saat taatusti oikean vastauksen tulevassa tapahtumassamme Finnish Hair & Beauty Awards 2024, kun seminaariohjelmassamme mm. näihin kysymyksiin vastaa Suomen Yrittäjien oma asiantuntija Niko Nurmela.

Tule siis kuuntelemaan ajankohtainen seminaari aiheesta ja voit olla sen jälkeen varma miten asian laita oikeasti on.

Jos sinulla herää aiheesta mitä tahansa lisäkysymyksiä, voit lähettää meille niitä ennakkoon toimisto@hiusyrittajat.fi ja pyrimme parhaamme mukaan käsittelemään kysymyksiänne ajan puitteissa itse seminaarissa.

Tästä pääset Finnish Hair & Beauty Awards 2024 tapahtuman lisätietoihin.

Mielikuvasi hiusyrittäjistä- kysely