Suomen suurimmat hius- ja kauneudenhoitoalojen yhdistykset esittävät yhdessä käsityöaloille arvonlisäveroa 14%!

Suomen Hiusyrittäjät ry, Suomen Hiusalan Ammattilaiset ja Yrittäjät ry, SHAY ry ja Suomen kosmetologien yhdistys ry on laatinut yhdessä kirjelmän koskien arvonlisäveron alarajaa ja arvonlisäveroa itsessään käsityöaloilla. Kirje lähetettiin 12.12.2023 valtionvarainministeri Riikka Purralle, sekä kaikille eduskuntaryhmien puheenjohtajille.

Kirjelmän voit lukea alta:

Suomen Hiusalan Ammattilaiset ja Yrittäjät, SHAY ry ja Suomen
Hiusyrittäjät ry
, sekä Suomen kosmetologien yhdistys ry yhdessä
edustavat Suomessa erittäin laaja-alaisesti hius -ja kauneudenhoitoalan
ammattilaisia, ja kirjoitamme teille ilmaistaksemme syvän huolemme ja
vastustuksemme suunniteltuun muutokseen arvonlisäveron alarajaa koskien.

Tiettyjen tahojen puolesta ehdotettu nosto nykyisestä 15 000 eurosta 30 000 euroon vuodessa ei ole hius- ja kauneudenhoitoalan, eikä minkään käsityöalojen etujen mukaista ja se vaikuttaa laajasti parturi-kampaajiin, kosmetologeihin, maskeeraajiin, kynsiteknikoihin ja moniin muihin pieniin palvelualan yrityksiin.

Tilastokeskuksesta saamiemme tilastojen mukaan 42% Suomen noin 11 300 hiusalan yrityksestä tekee liikevaihtoa alle 30 000 euroa vuodessa ja
71% tekee alle 50 000 euroa. Suomen kosmetologien yhdistyksen teettämässä tutkimuksessa SKY yrittäjille 56,10% liikevaihto on alle 50 000 euroa ja 33,90% liikevaihto on alle 30 000 euroa.

Tämä osoittaa, että suuri osa hius -ja kauneudenhoitoalan yrityksistä on pieniä toiminimiä, jotka ovat erityisen haavoittuvaisia markkinoiden muutoksille. Viimeisen kymmenen vuotta alan kokonaisliikevaihdon pysyessä samana ja yritysten määrän kasvamatta, samalla kun palveluiden hinnat ovat nousseet keskimäärin 20%, osoittaa, että ala on jo taloudellisesti haavoittuvainen.

Ehdotettu muutos arvonlisäveron alarajassa lisäisi harmaan talouden
riskiä. Pienet yritykset, jotka yrittävät selviytyä tiukassa markkinatilanteessa, saattavat houkutella itsensä tarkoituksella laskemaan liikevaihtoaan pysyäkseen alle uuden alarajan. Tämä ei ainoastaan vääristäisi kilpailua, vaan myös heikentäisi veropohjaa ja edistäisi harmaata taloutta.

Lisäksi, alarajan nosto vahvistaa markkinoiden epätasapainoa suosimalla pienimpiä yrityksiä, mikä voi johtaa epäterveeseen kilpailuun ja markkinoiden polarisoitumiseen. Tämä ei tue terveen ja kestävän yrittäjäympäristön kehittymistä Suomessa.

Näistä syistä Suomen Hiusalan Ammattilaiset ja Yrittäjät, SHAY ry ja
Suomen Hiusyrittäjät ry ja Suomen kosmetologien yhdistys ry vastustaa
voimakkaasti arvonlisäveron alarajan nostoa.

Pyydämme teitä harkitsemaan tarkkaan tämän muutoksen mahdollisia seurauksia ja etsimään muita keinoja tukea pienyrityksiä, jotka eivät johda epätasapainoon markkinoilla tai harmaan talouden kasvuun.

Haluamme tuoda esiin tässä yhteydessä myös arvonlisäverokannan
merkityksen käsityöaloilla, kuten hius- ja kauneudenhoitoaloilla.
Nykyinen 24% arvonlisävero on huomattavan korkea, ottaen huomioon hius- ja kauneudenhoitoalan erityispiirteet. Molemmat alat on käsityövaltaisia, ja toisin kuin monilla muilla aloilla, aloilla ei ole mahdollisuutta hyödyntää arvonlisäverovähennyksiä samassa mittakaavassa. Tämä johtuu siitä, että suurin osa kuluista liittyy suoraan palveluiden tuottamiseen eikä materiaalihankintoihin.
Arvonlisäverokannan alentaminen esimerkiksi 14%:iin voisi olla merkittävä askel alamme tukemisessa.

Se kannustaisi yrityksiä kasvamaan ja rekrytoimaan, parantaisi kilpailukykyä ja edistäisi taloudellista toimeliaisuutta. Voisiko tasapuolisuuden nimissä käsityöaloilla, joissa ei voi määräänsä enempää tehdä liikevaihtoa, olla sama alempi alv kanta ensimmäisestä eurosta eteenpäin?

Tämä ei ainoastaan auttaisi pieniä käsityöalan yrityksiä, vaan myös
edistäisi työllisyyttä ja talouskasvua laajemmin.

Arvoisa ministeri ja hallitus, pyydämme teitä verokokonaisuutta
kehittäessä harkitsemaan arvonlisäverokannan mahdollista alentamista
käsityöaloilla osana laajempaa pyrkimystä tukea pienyrityksiä ja siten
edistää kestävää taloudellista kasvua Suomessa.

Annamme mielellämme lisätietoja ja olemme valmiita järjestämään
tapaamisen, joko henkilökohtaisesti tai etäyhteyden välityksellä,
keskustellaksemme tästä asiasta yksityiskohtaisemmin.

Kiitämme teitä huomiostanne ja toivomme, että näkemyksemme otetaan huomioon tässä tärkeässä päätöksenteossa.

Hpj Sebastian Ström

Hpj Sini Silfvenius-Bart
Hpj Ville Äikäs

• Suomen Hiusalan Ammattilaiset ja Yrittäjät ry
• Suomen Hiusyrittäjät ry
• Suomen kosmetologien yhdistys ry

#yhteistyössäonvoimaa #hiusjakauneudenhoitoalanammattilaiset

KIITOS VUOSI 2023 JA TERVETULOA 2024!

Paikallisyhdistyksemme oulun hiusyrittäjät ry järjestää arctic hair pro messut oulussa vuonna 2024!